Решения на Вселенските и Всеправославните Събори по отношение на папския календар и другите нововъведения.

Първият Вселенски Събор с участието на 318 отци постановява:

Който наруши Църковното предание, писано или неписано – Анатема


Седмият Вселенски Събор с участието на 367 богоносни отци постановява:

Ние пазим и държим Догматите на Едната Свята Съборна и Апостолска Църква и нововъведенците новатори и всяка ерес предаваме на Анатема

Който пренебрегва което и да е Църковно Предание, писано или неписано на него Анатема (деяние 7)

Който отхвърля всяко писано и неписано Църковно Предание, такъв да бъде Анатема (деяние 8)


Съборно деяние на Всеправославния Събор в Константинопол от 1583 г. под председателството на патриарх Йеремия II Транос:

Деяние Съборно, с което се отхвърля и осъжда новия календар, а именно папското нововъведение относно Пасхата. На Светия и Свещен Голям Събор, който се осъществява в името на Госопода и Спасителя наш Іисус Христос в храма на Пресвета Богороница, Всеблаженната и Приснодева Мария (която се нарича Утешителница) в Константинопол…

Понеже Православната Църква е приела от Светите Събори не само Съвършената Догматическа Истина, но е подредила всички Църковни неща и Църковен ред, справедливо е и ние да се отдалечим от всяко нововъведение в Православната Църква, защото знаем много добре, че нововъведенията са ставали причина за вълнения и схизми, и е наложително с вяра да следваме заповедите на светите отци и техните догмоопределения и да ги прегръщаме без нищо да отнемаме, съгласно с първи канон на VI Вселенски Събор….

Патриаршески Сигилион, послание към всички православни християни да не приемат новата пасхалия и календар и нововъведенчески месецослов, но да останат във всичко незаблудени в точното решение на светите триста и осемнадесет богоносни отци на Светия Първи Вселенски Събор, заедно с наказанието и анатемата.

Който не следва обичаите на Църквата, както седемте вселенски събора са постановили и Светата Пасха и Месецослова добре са законоположили да следваме, а желае да следва новоизобретената пасхалия и месецослов на безбожните папски астрономи и се противопоставя на всичко това, и иска да събори и да разруши светоотеческите догмати и обичаи на светата Православна Църква, да има Анатема и да е вън от Господнята Свята Христова Църква и от събранието на вярващите.

А вие благочестиви и православни християни останете в това, на което сте научени, в което сте се родили и възпитали и когато времето и дългът ви призоват, и кръвта да си пролеете, за да опазите светоотеческата си вяра и изповедание…”

Година от Богочовека 1583
Индиктион 12
Ноември 20

+ Константинополски Йеремия
+ Йерусалимски Софроний
+ Александрийски Силвестър
и останалите архиереи, присъстващи на събора


Канон осми от Всеправославния Събор, състоял се в Константинопол през 1593 г:

Непоклатимо желаем да остава винаги Канона, който светите отци са определили относно Светата Пасха. Този Канон от Първия Вселеснски Събор гласи:

“Всички тия, които дръзват да потъпчат разпоредбите на Светия Вселенски Събор, който е заседавал през 325-та година в Никея в присъствието на благочестивия цар Константин относно светия празник на спасителната Пасха, ако упорстват и предизвикват раздори да бъдат отлъчени и предадени на Анатема от Църквата. Това определяме за миряните. Ако някой от водачите на Църквата, тоест епископ, презвитер или дякон при наличието на този канон ако дръзне да не се подчини и да изврати християните и да причинява размирици в Църквата и да извърши заедно с богоубийците юдеи Пасхата, Светия Събор всички тия от сега е отстранил от Църквата и ги е предал на Анатема.

Защото това е условие нерушимо, а именно да следваме този канон на отците, както се е пазил и до днешни дни с божията помощ, който Църквата на Христа тачи, точно както и останалите догмати и канони.


Патриаршески синодален сигилион от 1756 година:

Светата Христова Църква поставя вечна Анатема на приемащите папските тайнства и останалите техни нововъведения.

Кирил по Божия милост Ариепископ Константинополски на новия Рим и Вселенски Патриарх.

Достойни клирици на нашата велика Христова Църква и всички благочестиви и свети йеромонаси, славословейки в Църквите, благодатта наша и мирът Божий.

Нас светият Бог ни удостои да се намираме пред този апостолски и патриаршески престол канонично и апостолски, за да държим с гореща вяра и благочестие Православната и Свята Вяра, която приехме от светите апостоли и светите Вселенски събори и да държим чисто и неосквернено и седемте богоустановени догмати и тайнства на светата наша майка Съборната и Апостолска Църква, както и свише и отначало от светите апостоли ги е приела Църквата Божия – непоклатимо, без да се прибави или отнеме и една йота до днес и до свършека на вековете като непорочна невеста на нашия Господ Іисус Христос.

При тази настъпваща опастност решихме да приемем да се покорим на Бога, а не на хората. Първо да държим апостолските и съборни правила непоклатими и непроменими, както сме ги приели. Второ, да отхвърлим и премахнем напълно всяко прибавяне и отнемане, приемайки всеоръжието на Светия Дух и Неговите страшни проклятия и Вечна Анатема срещу тия, които искат да дръзнат да се съгласят да приемат това, докато живеем и след смъртта ни и до свършека. Откъдето със силата и благодатта на Пресветия и Свещенодействащ Дух отхвърляме и унищожаваме всяко отвратително и гнусно, богохулно и недействително и еретическо учение, следвайки небеснославният Павел, който казва: “Но ако дори ние или ангел от небето ви благовести различно от това, което приехте, и различно от това, което ви благовестихме, анатема да бъде”. Също и съборните правила, които казват, че който иска да прибави или отнеме една само йота, да бъде седем пъти анатема.

Ето защо обявяваме заедно с нашия свети клир и християнска всеобщост, че предаваме на Анатема три пъти такива, били те от светия клир, били те миряни – да бъдат откъснати от Господ Бог Вседържител и проклети и непростени и след смъртта неразвързани и неизтлели. Камъните и желязото да се разпаднат, а те по никакъв начин. Да наследят проказата на Гиезий и обесването на Юда. Да стенат и да се тресът върху земята като Каин. Гняв Божий да бъде върху главите им и да има участта на Юда и богоборците юдеи. Земята да се разтвори и да ги погълне като Датан и Авирон. Ангел Господен да ги гони с меч през всички дни на живота им и да бъдат подсъдими пред всички патриаршески и съборни проклятия и осъдени на Вечна Анатема и геената огнена. Амин.


Окръжно послание на благочестивия и приснопаметен патриарх на Константинопол (новия Рим) Антим, публикувано през спасителната 1848 година, намерено в библиотеката на светия манастир Каракал – Света Гора преди сто и двайсет години:

Окръжно послание на Едната Свята Съборна и Апостолска Църква към всички и навсякъде православни. Константинопол, 1848 година

Държим Изповеданието, което сме приели чисто от толкова и велики мъже, отвръщаме се от всяко нововъведение като внушение на дявола. Приемащият нововъведението хули провъзгласената Православна Вяра като непълна. Но тя е пълна и запечатана, и не допуска нито отнемане, нито прибавяне, нито променяне. И ако някой дръзне това с дело или съвет, или с помисъл, такъв се е отрекъл от вярата си в Христа, вече доброволно се е предал на вечна Анатема за хула на Светия Дух, като да не би съвършено да е говорил в Свещеното Писание и във Вселенските Събори…

Всички новатори, еретици или схизматици доброволно са се облекли в проклятието като в дреха (Пс. 108) били те папи, били патриарси, били миряни, ако ще и ангел от небето.

+ Антим по Божия милост Архиепископ на Константинопол (Новия Рим) и Вселенски Патриарх
+ Йеротей по Божия милост Папа и Патриарх Александрийски и на цялата египетска земя
+ Методий по Божия милост Патриарх на Антиохия
+ Кирил по Божия милост Патриарх Йерусалимски
И техните Свещени Синоди.